Περὶ μαρξισμοῦ ὁ λόγος, διότι ἀποτελεῖ τὸν ἰδεολογικὸ πυρήνα τῆς πλειονότητας μᾶλλον τῶν ἑλλαδικῶν πολιτικῶν κομμάτων καί, ὡς ἐκ τούτου, ἐξακολουθεῖ νὰ ἀσκεῖ ἱκανὴ ἐπιρροὴ στὸν ἐγχώριο πληθυσμό, ἔστω καὶ στὶς πιὸ ἁπλοϊκὲς ἐκδοχές του.
Ἡ ἰσχὺς καὶ ἡ ἐγκυρότητα τοῦ μαρξισμοῦ ἀντίκεινται πρὸς τὰ πορίσματα καὶ τὰ εὑρήματα ποικίλων συναφῶν ἐπιστημονικῶν κλάδων, τὰ ὁποῖα καταδεικνύουν τὰ κατάφωρα σφάλματα τῆς μαρξιστικῆς ἰδεολογίας περὶ ἀνθρώπου, φύσης καὶ ἱστορίας.
Ὁ ἕτερος γενάρχης τοῦ μαρξισμοῦ, Friedrich Engels, στὸ ἔργο του Ὁ Ρόλος τῆς Ἐργασίας στὸν Ἐξανθρωπισμὸ τοῦ Πιθήκου, υἱοθετεῖ λαμαρκιανὴ (κατὰ Jean-Baptiste Lamarck) οὐσιαστικὰ θέση, ἀποδεχόμενος τὴν ἐκδοχὴ τῆς κληρονομικότητας τῶν ἐπίκτητων χαρακτήρων.
Ἡ θέση αὐτὴ δὲν ἰσχύει, ὅπως ἀσφαλῶς ἀπέδειξε ὁ σπουδαῖος βιολόγος August Weismann σὲ πειράματά του, κατὰ τὰ ὁποῖα ἔκοβε οὐρὲς ποντικῶν ποὺ ζευγάρωναν ἐπὶ σειρᾶ γενεῶν καὶ παρατηροῦσε ὅτι κανεὶς ἀπόγονος δὲν γεννιόταν χωρὶς οὐρά. Οἱ ἰσχύοντες νόμοι τῆς κληρονομικότητας εἶναι οἱ μενδελικοὶ (κατὰ Gregor Mendel).
Περαιτέρω, ἐνδεικτικὰ ἀναφέρεται ἡ ἀπόρριψη ἐκ μέρους τῆς σοβιετικῆς νομενκλατούρας τῆς θεωρίας τῆς γενικῆς καὶ εἰδικῆς σχετικότητας καὶ ἐκείνης τῆς κβαντικῆς μηχανικῆς στὴ φυσική, καθὼς καὶ τῶν βασικῶν νόμων τῆς μενδελικῆς γενετικῆς (καθότι δὲν συμβιβάζονταν μὲ τὸ ἐπίσημο δόγμα τοῦ διαλεκτικοῦ ὑλισμοῦ), κατάσταση ποὺ ὁδήγησε σὲ ὀλέθριες γεωργικὲς πρακτικὲς καὶ σιτοδεῖες ἐπὶ τοῦ διαβόητου Trofim Lysenko, ὁ ὁποῖος, σὺν τοῖς ἄλλοις, εὐθύνεται γιὰ τὴν ἠθικὴ καὶ φυσικὴ ἐξόντωση τῆς ἐλὶτ τῶν Σοβιετικῶν γενετιστῶν.
“Δὲν πρέπει λοιπὸν νὰ ἀποροῦμε ποὺ γιὰ νὰ κάνει (ο Marx) τὸν μαρξισμὸ ἐπιστημονικὸ καὶ νὰ διατηρήσει αὐτὸν τὸν μῦθο, ἔπρεπε νὰ κάνει τὴν ἐπιστήμη μαρξιστική, διὰ τῆς βίας.Ἡ πρόοδος τῆς ἐπιστήμης ἀπὸ τὸν Marx καὶ πέρα, ἔγκειται στὸ ὅτι ἀντικατέστησε τὸν ντετερμινισμὸ καὶ τὸν ἀρκετὰ ἀδέξιο μηχανισμὸ ποὺ εἶχε στὰ χρόνια τοῦ Marx, μὲ τὴν πιθανοκρατία. Ὁ Marx ἔγραφε στὸν Engels ὅτι ἡ θεωρία τοῦ Δαρβίνου ἀποτελοῦσε τὴ βάση τῆς θεωρίας τους.Γιὰ νὰ μείνει λοιπὸν ἀλάνθαστος ὁ μαρξισμός, ἔπρεπε νὰ ἀπορρίπτονται ὅλα τὰ βιολογικὰ ἐπιτεύγματα μετὰ τὸν Δαρβῖνο. Καὶ ἐπειδὴ τυχαίνει αὐτὰ τὰ ἐπιτεύγματα, μετὰ τὶς αἰφνίδιες μεταλλαγὲς ποὺ διεπίστωσε ὁ Hugo de Vries, νὰ εἰσάγουν, ἐνάντια στὸν ντετερμινισμό, τὴν ἔννοια τοῦ τυχαίου στὴ βιολογία, ἀνατέθηκε στὸν Lysenko νὰ πειθαρχήσει τὰ χρωμοσώματα καὶ νὰ ἀποδείξει πάλι, τὸν πιὸ στοιχειώδη ντετερμινισμό.Αὐτὸ εἶναι γελοῖο. Διότι ἂν ἰσχύσει αὐτὸ τότε ὁ 20ος αἰώνας θὰ πρέπει νὰ ἀρνηθεῖ τὸν μὴ ντετερμινισμὸ στὴν ἐπιστήμη, τὴν εἰδική θεωρία τῆς σχετικότητας, τὴ θεωρία τῶν κβάντα καὶ τέλος τὴ γενικὴ τάση τῆς σύγχρονης ἐπιστήμης. Ὁ μαρξισμὸς εἶναι σήμερα ἐπιστημονικός, ἂν ἀντιστρατεύεται τὸν Werner Heisenberg, τὸν Niels Bohr, τὸν Albert Einstein καὶ τοὺς μεγαλύτερους σοφοὺς τῆς ἐποχῆς.Ἄλλωστε ἡ ἀρχή, σύμφωνα μὲ τὴν ὁποία πρέπει νὰ ὑποτάσσεται ἡ ἐπιστημονικὴ λογικὴ στὶς ἀπαιτήσεις τῆς προφητείας, δὲν ἔχει τίποτε τὸ μυστηριῶδες. Ἔχει κιόλας ὀνομαστεῖ ἀρχὴ τῆς αὐθεντίας· εἶναι ἡ ἴδια ποὺ κατευθύνει τὶς Ἐκκλησίες, ὅταν θέλουν νὰ ὑποδουλώσουν τὴν πραγματικὴ λογικὴ στὴ νεκρὴ πίστη καὶ τὴν ἐλευθερία τοῦ πνεύματος, στὴ διατήρηση τῆς κοσμικῆς ἐξουσίας.”
“Μὰ τὸ νὰ κάνεις τὴ διαλεκτικὴ ἀντίφαση τὸ «θεμελιώδη νόμο» κάθε κίνησης, κάθε ἐξέλιξης, δὲν παύει νὰ ἰσοδυναμεῖ μὲ ἀπόπειρα συστηματοποίησης μίας ὐποκειμενικῆς ἑρμηνείας τῆς φύσης, ποὺ θὰ ἐπέτρεπε ν’ ἀνακαλύψουμε μέσα σ’ αὐτὴν κάποιο σχέδιο ἀνοδικό, οἰκοδομητικό, δημιουργικό, νὰ τὴν καταστήσουμε, τελικά, ἐξηγήσιμη καὶ ηθικὰ σημαίνουσα. Πρόκειται καὶ πάλι γιὰ τὴν «ἀνιμιστικὴ προβολή», τὴν πάντα εὐκολογνώριστη, παρὰ τὶς ὁποιεσδήποτε μεταμφιέσεις της.Ἡ ἑρμηνεία αὐτὴ δὲν εἶναι ἁπλῶς ξένη πρὸς τὴν ἐπιστήμη, ἀλλὰ καὶ ἀσυμβίβαστη μαζί της, ὅπως ἔχει φανεῖ κάθε φορὰ ποὺ οἱ διαλεκτικο-υλιστές, παρατώντας τὴ σκέτη «θεωρητικὴ» ἀπεραντολογία, θέλησαν νὰ φωτίσουν τοὺς δρόμους τῆς πειραματικῆς ἐπιστήμης μὲ τὴ βοήθεια τῶν ἀντιλήψεών τους.Ὁ ἴδιος ὁ Engels (ὁ ὁποῖος ἐντούτοις εἶχε βαθιὰ γνώση τῆς ἐπιστήμης τοῦ καιροῦ του) ἔφτασε στὸ σημεῖο νὰ ἀπορρίψει, ἐν ὀνόματι τῆς Διαλεκτικῆς, δύο ἀπὸ τὶς μεγαλύτερες ἀνακαλύψεις τῆς ἐποχῆς του: τὴ δεύτερη ἀρχὴ τῆς θερμοδυναμικῆς καὶ (παρὰ τὸ θαυμασμό του γιὰ τὸν Δαρβίνο) τὴν καθαρὰ ἐπιλεκτικὴ ἑρμηνεία τῆς ἐξέλιξης.Δυνάμει τῶν ἰδίων αὐτῶν ἀρχῶν ὁ Lenin εἶχε ἐπιτεθεῖ, καὶ μὲ τὶ βιαιότητα, ἐναντίον τῆς ἐπιστημολογίας τοῦ Mach· ο Zhdanov ἀργότερα ἔβγαλε ὄρντινο στοὺς Ρώσους φιλοσόφους νὰ τὰ βάλουν μὲ τὶς «καντιανὲς μαγγανεῖες τῆς σχολῆς τῆς Κοπεγχάγης».Ὁ Lysenko κατηγοροῦσε τοὺς γενετιστὲς πὼς ὑποστήριζαν μία θεωρία ριζικὰ ἀσυμβίβαστη μὲ τὸ διαλεκτικὸ ὑλισμό, ἄρα ἀναγκαστικὰ λανθασμένη. Παρὰ τὶς ἀντίθετες διαβεβαιώσεις τῶν Ρώσων γενετιστῶν, ὁ Lysenko εἶχε ἀπόλυτα δίκαιο.Ἡ θεωρία τοῦ γονιδίου ὡς ἀμετάτροπου κληρονομικοῦ καθοριστικοῦ διὰ μέσου τῶν γενεῶν, μάλιστα δὲ καὶ τῶν ὑβριδώσεων, εἶναι πράγματι ἐντελῶς ἀταίριαστη μὲ τὶς διαλεκτικὲς ἀρχές. Εἶναι, ἐξ ὁρισμοῦ, ἰδεαλιστικὴ θεωρία, μιὰ καὶ βασίζεται σὲ αἴτημα ἀμετατροπίας.Τὸ γεγονὸς ὅτι σήμερα γνωρίζουμε τὴ δομὴ τοῦ γονιδίου καὶ τὸ μηχανισμὸ τῆς ἀμετάβλητης ἀναπαραγωγῆς του, δὲν τακτοποιεῖ τίποτε, διότι ἡ σχετικὴ περιγραφὴ ποὺ παρέχει ἡ νεότερη βιολογία εἶναι καθαρὰ μηχανιστική.Πρόκειται λοιπόν καὶ πάλι, στὴν καλύτερη περίπτωση, γιὰ ἀντίληψη ποὺ ἕλκει τὴν καταγωγή της ἀπὸ τὸ μηχανιστικό, τὸ «χυδαῖο ὑλισμό», καὶ συνεπῶς εἶναι «ἀντικειμενικὰ ἰδεαλιστική», ὅπως ἐτόνισε ὁ κ. Althusser στὸ αὐστηρότατο σχόλιό του γιὰ τὸ Ἐναρκτήριο Μάθημά μου στὸ Collège de France.”
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου